Op weg naar het noorden - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Stiching Pijnackernaren Helpen Armenie - WaarBenJij.nu Op weg naar het noorden - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Stiching Pijnackernaren Helpen Armenie - WaarBenJij.nu

Op weg naar het noorden

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Stiching Pijnackernaren Helpen Armenie

09 September 2011 | Armenië, Jerevan

Voor we naar het noorden trokken was het hoog tijd om met Frans een aantal van de toiletgroepen te bezoeken die de Lions in 2007 gefinancierd hebben. De toiletten zagen er fantastisch uit en zowel de leidsters als de kinderen waren er enorm mee in hun nopjes. De Lions krijgen uiteraard uitgebreid verslag van, onder het genot van een typisch Armeense cognac, geschonken door de directrice van de school.

Nog helemaal nagenietend van al die blije gezichtjes, bezochten we de familie Haratunyan. De familie voor wie Pijnacker bij de Plus statiegeldbonnen spaart. Wat een ellende. Zes mensen op een oppervlakte van hooguit 40 m2. Vader ziek, zoon doodziek, en allemaal ellende. Je wilt zulke mensen wel heel erg graag helpen!

In Samarech kwamen we bij een schatje van een burgemeester, met olijke ogen en lieve oortjes. Hij wil zijn dorp graag van drinkwater voorzien en vraagt aan de SPHA 800 meter waterleidingbuis.

En hup, het busje weer in en verder naar een ongelofelijk vervallen schoolgebouw, waarvan al wel twee lokalen waren opgeknapt. De rest was een enorme bouwval. Hij wil enorm graag de hele boel aanpakken en heeft al een geldschieter voor de ramen en het dak. Dat krijgen ze alleen als de rest van het geld wordt aangevuld door andere donateurs. Het gaat hier om een bedrag van 40.000 euro. Veel geld, maar er kunnen dan straks zestig kinderen weer naar school.

De burgemeester heeft flinke plannen met zijn dorp en bracht ons naar een prachtige kerk met wandschilderingen. Deze kerk uit de derde eeuw na Christus heeft tweehonderd jaar tijdens het communisme geen dienst gedaan als kerk en funtioneert pas weer een jaar als kerk. Bijzonder aan de kerk was het geheimegangencomplex en het enorme kogelgat in het dak, dwars door het hoofd van de afgebeelde Maria, dat uitkwam midden het grote kruis aan de buitenzijde.

En toen.... brachten we de nacht door in een écht Armeens hotel. Wel even iets anders dan ons hotel in Yerevan. Het leek even vol, maar er werden wat mensen uitgezet, Maria werd in de gang te slapen gelegd en Frans mocht samen met de chauffeur in een vierpersoonskamer, met bloemstukje. Uiteindelijk kwam de chauffeur nooit opdagen, dus hij had het rustig.

Stiching Pijnackernaren Helpen Armenie

De Stichting Pijnackernaren Helpen Armenië is gedurende het hele jaar bezig met fondsenwerving voor mensen in Armenië die dat hard nodig hebben. Elk jaar gaat de groep een week op eigen kosten naar het land om lopende en/of afgeronde projecten te bekijken en nieuwe projecten te beoordelen. Dit jaar bestaat de groep uit Piet en Anja van Daalen, Henny Bos en zijn dochter Aline, Jan en Inka van der Stoep, Sjaak Oudshoorn en Linda Vaandering. Namens de Lions Pijnacker-Nootdorp, die enige tijd geleden voor een forse donatie hebben gezorgd, reist Frans Lettinga mee.

Actief sinds 28 Juli 2010
Totaal aantal bezoekers 20058